Handläggningstiderna är tio veckor eller mer

Långa handläggningstider är ett bekymmer för de flesta som drabbas av det. För företagen kan det dock avgöra om företaget kan finnas kvar eller ej. Ett ganska nytt problem har infunnit sig i bilhandeln, då Transportstyrelsens handläggningstider har exploderat de senaste månaderna, i synnerhet gällande registrering av fordon som införskaffas på den inre marknaden.

Vi ville veta mer om hur detta drabbar bilhandeln, så vi slog en signal till Anders Carlsson, som äger och driver Häggenäs Automobile AB i Hörby – ett företag som specialiserat sig på att sälja begagnade premiumbilar, men även tillhandahåller transportbilar och lastbilar.

Anders, vad är egentligen problemet?

För oss är det ett tudelat problem som även går ut över våra kunder. Vi jobbar ofta som konsulter, då en kund berättar vilken typ av bil hon vill ha och sen letar vi upp en sådan bil, hämtar hem den och levererar dem till kunden. Vi har hela EU som vårt sökfält och många bilar kommer från Tyskland och Nederländerna, det vill säga inom den inre marknaden. Tidigare har det tagit kanske två veckor från dess att bilen ankommit till oss till att alla papper är klara och kunden fått sin bil. Nu är väntetiderna ofta tio veckor eller mer, vilket innebär att vi ligger ute med pengarna under en lång tid. Kunden betalar ju sin bil först när hon får nycklarna. Idag ligger vi ute med drygt fyra miljoner och bilarna bara står här och tar plats i väntan på sin nya ägare. Ca åtta stycken har vi nu i vänt. Givetvis drabbar det företagets likviditet negativt.

Den andra sidan är att vår lagerhållning av bilar vi vet våra kunder brukar uppskatta är hälften så stor som vad den brukar vara. Detta är ju på grund av att vi drar oss för att köpa intressanta objekt, t ex i Tyskland, för att vi vet att förutom tiden det tar till att den blir såld adderat på tiden Transportstyrelsen tar på sig för administrationen, gör att det blir ett hårt slag mot vår kassa, vår likviditet. Vi vågar inte alltid ”låsa” så mycket pengar, bilar är ju som bekant ganska dyra ting. Så när kunder kommer hit och kikar runt i jakt på en ny bil, så finns inte alltid tillräckligt med objekt här hemma. Det gör att försäljningen minskar.

Handlar det om att Transportstyrelsen har får hård kontroll?

Verkligen inte. Vi seriösa bilhandlare vill att kontrollen ska vara hård, vi vill inte riskera att förmedla en bil som inte är korrekt i registerna, så det är inget problem att kontrollerna är hårda. Numera slås bilarna dessutom mot ett Europaregister, vilket är jättebra. Men våra bilar är oftast väldigt enkla ärenden, kanske två år gamla bilar som haft en enda ägare, så det är inte där problemet ligger.

Hela branschen måste vara drabbad av detta?

Så är det, för många är läget riktigt illa. Vi har tur som hade en helt okej likviditet när detta började, men för andra så handlar det väl om hur länge de har råd att finnas kvar.

Får du negativa reaktioner från kunderna på detta?

Det finns ju en och annan som är väldigt angelägen om att få sin bil, speciellt när de vet att den står här hos oss sen månader tillbaka. Men de förstår förstås att vi inte gör detta med illvilja, utan vi liksom de förlorar på de långa handläggningstiderna.

Vet du vad de långa handläggningstiderna beror på?

Nej, inte egentligen. På sin hemsida skriver Transportstyrelsen att de inte vill att man ska kontakta dem om inte ärendet är ytterst angeläget – vilket hela situationen faktiskt börjar bli nu för hela bilhandeln.