”Man behöver faktiskt inte så mycket regler”

Ulf Steringer. Foto: Anders Lövgren.

Nu drar arbetet med NNRs nya småföretagargrupp igång och regelbloggen har tagit sig en pratstund med de nya ledamöterna för att få veta mer om deras syn på regelförbättring och sitt engagemang i NNR. Idag har vi pratat med Ulf Steringer, VD för ett antal bolag inom besöksnäringen, som sitter i småföretagargruppen.

Varför är du en medlem i NNRs småföretagargrupp?

Jag har varit aktiv i Visita i olika positioner många år och när jag fick frågan tackade jag naturligtvis ja. Det känns bra att få bidra med företagarperspektivet. Det har varit situationer genom åren då regler irriterat och försvårat, jag vill kunna hjälpa andra med de erfarenheterna. Och visst finns det ett engagemang – ibland kokar det inombords när man stöter på regler som inte är logiska eller allt för krångliga.

Varför tycker du NNRs verksamhet är viktig?

Det är jätteviktig att de olika branscherna tillsammans kan vara med och påverka och förenkla onödigt regelkrångel. För det är ju så vi har det, många regelverk är krångliga och allt för omfattande. Man behöver faktiskt inte så mycket regler. Och inte blir det bättre när de tillämpas olika, vi har 290 kommuner i landet och tillämpning och tolkning skiljer sig jättemycket åt mellan dem, fast det är samma regelverk.

Vad är den största regelutmaningen i din bransch?

En stor del av krånglet rör serveringstillstånd. En fråga som seglat upp nu under pandemin är ju mikro-catering, att man ska kunna servera ett glas vin med en trerätters man kör ut till gästen om man har ett permanent serveringstillstånd. Malmö och Växjö har ju redan infört den möjligheten. Men det handlar också om bygglov och miljö. Vi hade problem för några år sedan när vi ville bygga ett torn på en av våra fastigheter. Vi fick nej, så då skickade jag in en ansökan om att bygga två torn. Då svarar de att två torn är uteslutande, men jag kanske kan få bygga ett. Det var ju det jag ville?

Vad är ditt viktigaste budskap till politiken?

Att de ska lyssna på oss som faktiskt lever med reglerna. När man berättar hur det fungerar brukar de faktiskt lyssna, och hade ingen aning om att det var så illa. Jag har bidragit till att det skrevs nya tjänstemannainstruktioner inom kommunen, eftersom tolkningarna blev så olika. Sådant gör skillnad.

Sedan skulle jag också önska att de förstod villkoren för vår bransch. Vi kan inte outsourca, inte flytta kontoret utomlands. Vi har vår verksamhet där vi står och går, och det gör oss väldigt sårbara för krångliga regelverk. Besöksnäringen är Sveriges nya basnäring, det är vi som driver fram nya möjligheter lokalt. Politiken borde vilja vara med och utveckla det.

Vad är den viktigaste regelfrågan att driva framöver?

Jag har faktiskt bett styrelsen i Visita Norrland lista de tre viktigaste frågorna för dem, från Gävle till Kiruna. Vi har möte nästa vecka, då ska vi slå ihop listorna och sedan vet jag vilka som är de viktigaste frågorna att driva från min bransch.