Vad vill Arbetsmiljöverket egentligen ge för bild av företagare?
I den tecknade ”ficktidningen” Knäcket vill Arbetsmiljöverket ge tips och råd till ungdomar på väg ut i arbetslivet för första gången. Myndigheten råder även arbetsgivare att använda sig av publikationen som en del av introduktionen för unga anställda.
Frågan är hur många av ungdomarna som vågar sig iväg till sommarjobbet efter att ha läst broschyren. Allt från markskötsel till kaffearbete och kontorssysslor utmålas nämligen som fyllt av dolda faror – och företagarna som driver dem som slarvputtar helt utan intresse för vare sig sin egen eller andras säkerhet.
Vivels Bageri har funnits sedan 1932 och jag har drivit verksamheten sedan 1985. Vi har två bagerier och nio butiker, och 70-80 anställda beroende på säsong. Många av dem är unga, under 28, och tidvis tar vi in ganska många sommarjobbare. Det kräver en del att vara någons första arbetsgivare. De första veckorna tar det ofta mer jobb och resurser än vad som egentligen lönar sig, men vi tycker det är viktigt att ge unga en väg in i arbetslivet – och hoppas att det lönar sig i längden.
Men nog tappar man sugen när den då sextonårige sonen förundrat visar broschyren han fått från Arbetsmiljöverket inför sin första sommar som anställd. ”Men pappa, dina anställda verkar ju gilla dig?”
Det är en stor ära att vara någons första arbetsgivare – och ett stort ansvar. Att något skulle hända vår personal, tillfällig eller tillsvidareanställd, är bland det värsta vi kan föreställa oss. Därför känns det som en förolämpning när information till unga utformas som att vi företagare skulle vara skurkar som bara väntar på att få slarva med säkerhetsrutinerna. Är det verkligen så stat och myndigheter ser oss företagare?
Attityden måste ändras. Vi vill våra anställdas bästa och samarbetar gärna kring information, rutiner och säkerhetsföreskrifter, men vi måste mötas på halva vägen. Anställda och arbetsgivare är inte motståndare, utan ett team.
Att politiker och byråkrater inte vet hur företagens verklighet ser ut blir ett allt större bekymmer. Det är vi som står för jobben, vi som genererar de intäkter som bekostar välfärden och vi som bygger upp Sveriges välstånd.
Missriktade kampanjer som den från Arbetsmiljöverket riskerar inte bara att skrämma unga på väg ut på arbetsmarknaden, utan i värsta fall också skrämma bort dem från att en dag starta egna företag och anställa egen personal.
Stefan Fritzdorf är VD på Vivels