FÖREBILD: UDDEVALLA KOMMUN
Dialog med företagen gav bättre modell för serveringstillstånd
Uddevalla hade en gammal modell för beräkning av avgifter för serveringstillstånd och tillsyn. Modellen, som funnits under längre tid, var i stort behov av justering och modernisering.
Torbjörn Hernius på tillståndsenheten i Uddevalla berättar att man inför införandet av en ny beräkningsmodell började med att räkna fram vilka resurser som krävdes för att få en fungerande verksamhet. Sedan gjordes ett förslag till avgiftsmodell för att nå självkostnad. Förslaget skickades på remiss till alla berörda företag som fick ge sin syn på modellen. Genom en aktiv dialog med företagen kom de gemensamt fram till en modell som alla kunde enas om.
Det är mycket viktigt att kommunen har ett bra forum för dialog om hur lagar och regler ska hanteras. Kontakten med företagen måste ske tidigt i processen när det gäller att ta fram nya regelverk och avgiftsmodeller, eftersom när företagen får vara med och påverka så innebär det bättre lösningar och bättre acceptans för regelverken, menar Torbjörn Hernius.
Företagen vill ha enkla och transparenta system för avgiftsberäkning och att det finns en tydlig koppling mellan de avgifter man betalar och kommunens motprestation.
Företagen upplever det som särskilt viktigt att kommunen garanterar konkurrensneutralitet. Krogar som sköter sig ska inte missgynnas av att andra inte följer regelverken. Den kritik som trots allt finns mot kommunen är i första hand att man inte tillräckligt snabbt tar itu med de företag som inte följer reglerna. Denna diskussion om konkurrens är viktigare än att man får tillsynsbesök för att företagen ska känna det får valuta för pengarna, avslutar Torbjörn Hernius.
Ni kan läsa Uddevallas servicedeklaration för serveringstillstånd här.
Kontakt
Torbjörn Hernius, Tillståndsenheten i Uddevalla
Telefon: 0522-69 68 38
E-post: torbjorn.hernius@uddevalla.se