FÖREBILD: REFORMER SOM FÖRENKLAR
Storbritannien – tar krafttag mot gold-plating

eu_goldplating

En av EU:s grundpelare är som bekant den inre marknaden. Tyvärr fungerar den inte så väl som den skulle kunna göra och orsaken ligger till stor del hos oss i medlemsländerna. Ett exempel är s k ”gold-plating”. Begreppet används för att beskriva när det nationella genomförandet av ett EU-direktiv går utöver och blir mer långtgående än vad som EU-direktivet de facto kräver. Gold-plating är lagligt, men ofta inte smart, eftersom det dels gör att de egna företagen får sämre konkurrensläge än de andra medlemsländerna och dels för att det blir olika tillämpning av samma regler i EU:s 28 medlemsländer.

När vi på den nationella nivån lägger till eller behåller regler som försämrar för företagen så hindrar vi alltså den inre marknaden att fungera på bästa sätt. Hela 32 procent av de administrativa kostnaderna för företagen kommer just av dålig implementering eller gold-plating. Ambitionerna hos EU-länderna att åtgärda detta varierar kraftigt, men en av de bästa i klassen är Storbritannien.

Storbritanniens BRE (Better Regulation Executive), Department for Business, Innovation & Skills , antog redan i maj 2010 en princip:

“We will end the so-called ‘gold-plating’ of EU rules, so that British businesses are not disadvantaged relative to their European competitors”

Detta innebär att den som har ansvar för att genomföra EU-direktiv ska inte göra mer än minimum av vad som krävs enligt direktiven. I alla fall så länge det inte finns särskilda skäl – skäl som i så fall ska motiveras via en kostnads-nyttoanalys och efter samråd med berörda aktörer.

Britterna har också riktlinjer för det nationella genomförandet av EU-lagstiftning, vilka är mer långtgående än de flesta andra länders. Dessa är:

• När det är möjligt så ska de försöka implementera utan att reglera.

• Se till att det brittiska näringslivet inte får konkurrensnackdelar jämfört med sina europiska kollegor.

• Anta alltid EU-regleringen bokstavligen när det är möjligt, utom i de fall det leder till negativa effekter för Storbritanniens intressen. Ansvarigt departement måste förklara skälen till när en bokstavstolkning inte används.

• Nödvändig implementering ska ske så sent och nära deadline som det är möjligt om inte det finns specifika goda skäl för en tidig implementering.

• Obligatorisk utvärdering av implementeringen och dess effekter ska ske vart femte år.

Läs mer här:
Guiding principles for EU legislation
Transposition Guidance
NNR rapport om Gold-plating