Pappersexercis och regelhets – hur orkar man?
Det är massor av regler och myndighetsdokument som man som egen företagare ”drabbas” av. Språket är ofta obegripligt och man känner sig oftast utsatt och ifrågasatt. Hur hanterar du dessa situationer? Jag kan ge lite inspiration utifrån egna erfarenheter.
REGLER! Ordet skapar känslor och tankar.
Regler kan vara av godo; sådana som skapar ordning och reda, som är en slags plattform för vad som är och ska vara tillåtet, en vägledning. Regler kan också vara av ondo; obegripliga, till synes ogenomtänkta, som lapptäcken och krångliga. De är ofta kliniska och baseras på belopp, paragrafer och procent.
Utgångspunkten måste vara att alla företagare har goda avsikter med sitt företagande och att den bärande drivkraften är en god idé som man vill omvandla till praktisk handling. Regelverk stödjer en ibland – men ibland suger de musten ur en.
Det är upp till företagaren själv att ta reda på alla regler som finns och nya som skapas. Ofta en omöjlig uppgift! Hur gör man för att ta reda på alla regler som gäller för just mig och mitt företag? Man ansluter sig till företagarorganisationer, man söker, läser, googlar, pratar med kollegor. I värsta fall får du lära dig den hårda vägen, nämligen när du trillar man dit utan att det alls var meningen. Du visste helt enkelt inte om att den eländiga regeln ens existerade…
Tänk dig: Du kommer hem en fredag eftermiddag. Du har sett fram mot att njuta av den stundande helgledigheten. Det första som möter dig i hallen är ett kuvert från Skatteverket där de efterfrågar någon obegriplig uppgift som du förväntas förklara. Du uppmanas att höra av sig inom någon vecka.
Tonläget är tillspetsat. Du känner dig anklagad. Klockan är för mycket för att ringa till handläggaren som undertecknat eller så har vederbörande hunnit gå hem för veckan, för att antagligen njuta av den stundande helgledigheten – precis det du skulle göra. Det är bara att acceptera att man inte kommer att kunna ta tag i situationen förrän måndag morgon. Nu har du två val: Antingen tänker du: ”Jaha, så var den helgen körd!” eller så lägger du hela ”ärendet” åt sidan för att faktiskt njuta av helgen istället!
Så, här är några tips som jag brukar använda mig av!
Fem överlevnadsstrategier för att klara regelkrångel:
1. Sätt dig aldrig på en anklagades bänk. Tonlägen och språk i dokument övertolkar man lätt. Du har inte gjort något fel!
2. Mänsklighet: Lägg frustrationen åt sidan. Försök att prata med handläggare på ett lugnt sätt. Det vinner man på!
3. Fakta: Ta reda på fakta om den uppkomna situationen. Läs in dig på ämnet så gott det går.
4. Dokumentera: Datera och dokumentera vem som säger vad. Man tror man ska minnas men det gör man inte…
5. Håll humöret på topp! Ett universalråd! Underlättar alltid!
Anita Roll är VD och ägare av IT-företaget QTEMA