Åker jag i fängelse nu..? Om rädslan att inte göra rätt

Anita Roll Av Anita Roll
24 februari 2017
 

Jag har drivit eget företag i nästan 30 år. Det var verkligen extremt inspirerande att dra igång en egen verksamhet 1988 – när man väl hade bestämt sig. Det var många överväganden som gjordes på plus och minussidorna men sammantaget så blev beslutet: Japp! Nu kör jag!!
Vad var det egentligen som vägde över i den positiva vågskålen? Jag ska återkomma om det lite längre ner i texten. Skillnaden på att starta och driva företag 1988 och nu är ganska stor. Myndighetsvärlden har förändrats. Regelkrånglet var krångligare då när all kommunikation skulle ske via papper men därmed inte sagt att det var färre regler då än nu.

Jag har ett ”fantastiskt” exempel där jag faktiskt trodde att jag skulle hamna bakom lås och bom: Någon gång i början av 1990-talet så skulle jag inbetala moms. Inget konstigt med det (mer än att man gjorde det väldigt analogt på den tiden). Pengar skickades in och allt var frid och fröjd… ända till dess att det kom ett mycket omfattande dokument från Skatteverket. (Man får f ö nästan alltid någon slags slag-i-magen-känsla när man får dokument från Skatteverket.) Jag öppnar försändelsen med darrande händer och bultande hjärta. Det var fyra (4) fysiska personer som undertecknat en mycket omfattande utredning avseende min moms. Hjälp!! Vad har jag gjort?? Jag försöker samla mig och läser igenom det 11 sidor långa dokumentet där man mycket tydligt beskrivit att min inbetalda moms misstämmer mot deras uppgifter. De redovisar, med hög detaljeringsgrad, att min inbetalda moms avviker i förhållande till vad som borde ha inbetalats. Jag följer utredningens beräkningar sida upp och sida ner. Summan av kardemumman var att jag hade betalat 1 (en) krona för lite i moms. Myndigheten avkunnande avslutningsvis ett beslut (som alltså var undertecknat av fyra (4) personer: De hade beslutat att avskriva skulden då den ansågs vara av ringa värde. Jag slapp åka in i fängelse!!! Puh…

Den här berättelsen har så klart präglat min syn på regler, processer och kommunikation mellan företagare och myndigheter. Ibland får jag för mig att vi inte kämpar för samma sak. Bl a denna icke-pragmatiska händelse har bidragit till att jag vill delta i arbetet i att många blir, och förblir, företagare utifrån fler perspektiv. Det ska vara enkelt, roligt och utvecklande att starta och driva företag. Förutom att jag är företagare själv är jag aktiv i NNR´s företagargrupp, jag är med i Företagarna Stockholm Stads styrelse, jag är medlem i NNR´s styrelse (såsom representant för Företagarna) och jag sitter också med i Bolagsverkets insynsråd. Sammantaget har mina engagemang medfört att jag får se på företagandet ur massa olika synvinklar. Min utgångspunkt är att jag har ett icke politiskt synsätt på företagandet. Företagare och entreprenörer behövs alltid oaktat viket politiskt styre som gäller. Sverige behöver alltid fler entreprenörer och företagare. Jag försöker så gott jag kan att via dessa kanaler bidra till att företagandet ska vara enkelt, roligt och utvecklande.

Det som en gång vägde över i den positiva vågskålen var så klart friheten, självförverkligandet, makten över sin egen tid och sina egna pengar, den där känslan av att det är jag, endast jag, som kan utveckla och ta ansvar för mitt egna företag. Denna känsla tror jag många människor har och några väljer att starta eget. Men det är inte endast en dans på rosor. Det är många krångligheter som måste besegras på vägen. Det underlättar om man har en inställning till sitt företagande som bottnar i dessa 5 tips (som jag också gav er förra gången jag skrev i denna blogg). De håller fortfarande:

Fem överlevnadsstrategier för att klara regelkrångel:
1. Sätt dig aldrig på en anklagades bänk. Tonlägen och språk i dokument övertolkar man lätt. Du har inte gjort något fel!
2. Mänsklighet: Lägg frustrationen åt sidan. Försök att prata med handläggare och administratörer på ett lugnt sätt. Det vinner man på!
3. Fakta: Ta reda på fakta om den uppkomna situationen. Läs in dig på ämnet så gott det går.
4. Dokumentera: Datera och dokumentera vem som säger vad. Man tror man ska minnas men det gör man inte…
5. Håll humöret på topp! Ett universalråd! Underlättar alltid!

Anita Roll, VD & Styrelseordförande / CEO & Chairman of the board på QTEMA

Comments are closed.